matildapoulsen

Mitt liv . Mina ord . Mina tankar .

Förlossningsberättelse

Kategori: Allm�nt

Jag vaknade måndag morgon vid 6 tiden av sammandragningar .. Låg kvar i sängen o kunde inte somna om men sammandragningarna va inte så täta men kände att smärtan i dom va värre än vanligt .. 
Klockan 7 skulle D kliva upp och iväg på sin första dag på praktiken .. Så jag väckte honom då och sa att han inte behövde åka iväg idag för jag trodde de va dags .. 
Skönt tyckte han och somnade om efter att meddelat praktiken .. 
Jahapp där satt jag o kollade på han som kunde sova o va avis .. 
Vi hade somnat sent o jag hade endast fått ca 2 timmars sömn :/ 
Så där satt jag trött som ett as men kunde inte sova ! 
Hade tid hos barnmorskan vid 11.30 denna dag .. Så jag kollade med min pappa om han kunde skjutsa oss dit eftersom jag hade sån smärta o aldrig skulle klara av en promenad dit .. Skulle säkert ta 1 timme för mig att gå dit denna dag ! En promenad som tar ca 15 min för en normal människa att gå !
Pappa va snäll och hämtade upp oss o skjutsade oss till barnmorskan .. 
Jag skulle dit o prata med henne om en tid för bokning om igångsättning .. Fick även en tid utifall det skulle avta .. Den 25/4 skulle jag ringa o boka :P 
Men hon märkte under vårt samtal att mina sammandragningar va starka .. Så hon erbjöd sig att kolla om jag öppnat mig något .. Vilket jag självklart tackade ja till .. 
Jag hade öppnat mig 2,5 cm . Skönt då kanske vi skulle bli föräldrar denna dag ändå (: 3 dagar över tiden ! 
Pappa skjutsade hem oss och sen började de bli mer smärta o mer intensivt .. 
Jag låg i sängen och sa åt D att vi kanske skulle börja fundera på att ringa förlossningen .. 
Vera kom ner till oss och hon sa åt mig att jag va tvungen att åka nu .. 
Ingen brådska .. Vi pratade , D , jag o Vera .. Jag satt o klaga o kom på att jag inte ville föda o ville inte ha något barn . Jag hade ångrat mig .. Det gjorde för ont redan nu tyckte jag ! Vera skratta o sa att hon kunde skjutsa in oss .. Vi hade ju planerat att ta taxi .. Så sagt o gjort ringde jag till förlossningen o sa "öh hej jag tror jag lär komma in till er och föda nu" ! 
D hade packat ner det sista i förlossningsväskan så vi packade oss ut till bilen .. Jag orkade inte ens ha på mig skor så det blev foppatofflor .. Haha !
Vägen in till gävle va oändligt lång .. Telefonen ringde o plingade för fullt .. Försökte prata mellan smärtan ! 
Vera klockade medans vi åkte o efter 1/3 av vägen dit sa hon att jag hade ca 3 minuter mellan värkarna .. 
Ja jo det kändes ! 
Vera släppte av oss o vi gick in ..

Kl 17 va vi äntligen inne vid förlossningen .. Dom tog in oss i ett rum o satte ctg som skulle sitta i 30 min ... Efter ca 15 minuter sa jag åt D att larma .. Jag klarade inte att ligga stilla där på rygg pga smärtan mer .. 
Barnmorskan kom in och sa att hon kunde kolla hur mycket jag hade öppnat mig då .. 
Yes , jag hade öppnat mig ca 3-3,5 cm .. Vi fick stanna (:

Bara att ta sig till vårt förlossnigsrum och byta om ! 
Jag hade sen innan bestämt mig för att köra dyk-metoden men hade redan hemma förstått att jag inte skulle klara av den ! BM frågade om jag kanske ville bada .. Jag tackade ja men ångrade mig lika fort när smärtan kom igen .. "Jag vill ha epiduralen !" sa jag . (Som syster J sagt att jag skulle be om så fort som möjligt.) 
Så bm kontaktade narkosläkaren som tack o lov hade tid ! 

Vattnet gick kl 18 och strax efter kom narkosläkaren o skulle sätta epiduralen på mig .. Fy fan ! De blev mer intensivt o gjorde mer ont med värkarna när vattnet gick ju .. Och narkosläkaren ville att jag skulle kuta med ryggen . Yeah right som att man kan konsentrera sig på det när man har sån förbannad jävla smärta att de känns som att man ska gå sönder ! D satt o gav mig lustgas när jag sa till .. 
Helt plötsligt hör jag hur narkosläkaren säger till sköterskan där bakom min rygg " det går inte! Hon rör sig för mycket och kutar inte med ryggen." 
"Men för i helvete!" tänker jag .. Ger mig fan på att kuta på ryggen fast smärtan gör så förbannat ont ! jag förklarar mellan gångerna att jag inte vill ha barn för jag har ångrat mig nu , ifrågasätter hur fan jag kunde va så jävla dum o gå med på detta , osv . 
Yes , narkosläkaren lyckades ! Och jag fortsatte att klaga :P 

Hade en underbar sköterska och min underbara D på varsin sida om mig hela tiden .. 
Denna sköterska fick mig att känna mig lugn så jag förklarade att hon fick då fan inte lämna mig ! :P vilket hon såklart inte gjorde .. 
Jag förklarade att de började trycka så förbannat neråt o hon skulle hämta barnmorskan .. Men hon fick ju inte lämna min sida så hon fick snällt larma på klockan .. D gav mig lustgas titt som tätt och sköterskan tröck på epiduralen åt mig (: själv halvsatt jag o blåhöll i sängen när värkarna kom ! 
BM kollade hur mycket jag öppnat mig o till deras förvåning hade jag öppnat mig 10 cm redan ! Oj , ja jag kunde fortsätta sa dom .. Nu fick jag krysta vilket jag redan börjat med :P höhö !
Fick bra coachning och helt plötsligt va våran lilla son där ! 
Allt gick så förbannat fort (: 20.15 kikade han ut ! Älskade lilla Dexter , 51 cm lång och 3650 g ❤️

Efter kände jag mig otroligt pigg ! Och otroligt jävla lycklig ! 
Pratade lite i telefon och umgicks med D och kollade på våran vackra son ! 

Vid 23.30 tiden fick vi komma till BB och fick tack o lov ett eget rum .. 
Efter ca 1,5 timme somnade en trött D .. Själv kunde jag inte sova o sov sammanlagt ca 1 timme under denna natt .. Vaknade till så fort Dexter lät eller rörde sig .. O ibland fick jag för mig att han inte andades så jag va tvungen att peta på honom .. 
Mest låg jag bara o njöt av att se mina älskade 2 D'n sova ! Mina vackra killar ❤️

Tiden på BB va så förbannat seg .. Vi fick besök .. Angelica & Jessica kom en snabbis för dom va ändå på sjukhuset ! D's mamma kom och sen kom även min pappa en snabbis (: han hade även med sig bilstolen till Dexter eftersom vi hade glömt den hemma . 
Vi ville inte vara kvar på BB så efter läkarundersökningarna så fick vi en taxi och åkte hemåt ! 

Oj så underbart de va att komma hem ! Jag kunde slappna av och sova .. Dexter va en snäll liten pojk o sov o vaknade för att äta ca var 4e timme ! 

Vi hade äntligen våran efterlängtade son hos oss och vi njuter varje dag ❤️




Älskar mina 2 D'n ❤️
Puss puss Tildan ❤️

Kommentarer


Kommentera inlägget här: